Autista csoportunk
Az autizmussal élő gyermekek csoportja
„Ha az egészséges emberek egy idegen lényektől hemzsegő bolygón találnák magukat, valószínűleg megrémülnének, nem tudnák, hogyan illeszkedjenek be és bizonyára nehézséget jelentene számukra az idegen lények gondolatainak, érzéseinek és szándékainak megértése, valamint az, hogy hogyan reagáljanak megfelelően ezekre a dolgokra. Ilyen az autizmus. Az életemet a félelem uralja. Én még akkor is félek, hogy valami borzalmas fog történni, ha a dolgok nem közvetlenül fenyegetőek, mert nem tudom megérteni azt, amit látok.”(Therese Joliffe)
A legtöbb fejlődési rendellenességgel ellentétben, ahol szemmel láthatóan külső nyoma van a fejlődési zavarnak, az autizmussal élő gyermekeknél semmilyen eltérést nem tapasztalunk. Ezért a környezetükben élőknek rendkívül nehéz elfogadni, hogy a felszín alatt, a háttérben egy egész életen át fennálló állapot, az egész személyiséget átható fejlődési zavar húzódik. Az autizmust dr. Balázs Anna és dr. Stefanik Krisztina az alábbiak szerint fogalmazta meg: „Az autizmus fejlődés neurológiai zavar, a viselkedés és fejlődés sajátosságai alapján meghatározható komplex viselkedéses szindróma.” Ez az állapot akadályozza a kommunikáció fejlődését, a szocializációt illetve a rugalmas viselkedés szervezést is. Nagyon gyakran nem értik azokat az elvárásokat, amiket a társadalom támaszt velük szemben. Sokszor úgy viselkednek, mintha egy másik civilizációból érkeztek volna.
Az ilyen nehézségekkel küzdő gyerekek részére, szülői kezdeményezésre jött létre 1995-ben az autista csoport. A csoport egész napos iskolaként működik, 8 és 16 óra között fogad gyermekeket. Velük 3 gyógypedagógus teljes munkaidőben és 2 gyógypedagógiai asszisztens foglalkozik, team munkában. A tanulói összetétel rendkívül heterogén, mind a társuló értelmi sérülések, mind az életkoruk, mind pedig az autizmusban való érintettségük tekintetében. A gyerekek tanítása egyéni képességeiknek és haladási ütemüknek megfelelően történik. Minden gyerek esetében egyénre szabott pedagógiai munka folyik, mivel tanulóink verbális készségei, valamint kommunikációs szintjük nagyon eltérő. Munkánk során alkalmazott eljárások; viselkedéses megközelítés, vizuális támogatás, strukturált oktatás. Valamint kiegészítő terápiaként állatasszisztált terápia, logopédiai fejlesztés és konduktív pedagógia segíti tanulóink fejlődését.
A gyerekek tanítása, főleg új ismeretek esetében egyéni fejlesztés keretében zajlik. Ami azért előnyösebb, mint a csoportos, különösen új ismeretek tanulásakor, mert így kevesebb szociális és fizikai inger éri a gyermeket, s így jobban tudja összpontosítani figyelmét a feladatra.
Tanulóinkkal való foglalkozás során elsőbbséget kap a kommunikációs és szociális készségek fejlesztése, a megértés növelése és a személyes megküzdési stratégiák fejlesztése. Tehát nagy figyelmet fordítunk arra, hogy a társas helyzet az autizmussal élő gyermek számára elviselhető, élvezetes legyen, és tudjon teljesíteni. Ehhez, olyan terápiás környezetet teremtettünk, melyben jól érthető, kiszámítható környezetet alakítottunk ki, ahol a viselkedési problémák csökkenthetők, megelőzhetők. Így lehetőséget biztosítunk számukra, hogy ők is változatos tevékenységekben vegyenek részt, minél önállóbban. A csoportunkban kialakítottuk ezt a segítő környezetet. Ez azt jelenti, hogy a teret strukturáltuk, azaz világosan jeleztük minden tevékenység helyét /tanulás, önálló munka, kézimunka, játék, étkezés, mosdó…/. A strukturált térben napirendeket használunk, melyek megmutatják tanulóinknak, Hol? Mikor? Mit tegyenek? Mivel tanulóink eltérő értelmi képességekkel rendelkeznek, a napirendjük is különböző /képes – szóképes, szóképes, írott szavak/. A napirendeken kívül folyamatábrákkal is segítjük tanulóink önállóságát, bizonyos tevékenységek elvégzésénél /öltözés, vetkőzés, kéz-, fogmosás stb./. A csoportban, minden tanuló az értelmi fejlettségének megfelelő tankönyvet használja. A tanítási folyamatok során a tankönyvekben lévő tananyagokat szükség esetén egyszerűsítjük, esetleg átfogalmazzuk, vagy rajzok, képek, folyamatábrák segítségével könnyebben érthetővé tesszük számukra. Cél, hogy az információkat láthatóvá tegyük. Gyakran előfordul az is, hogy a tanulók füzetében füzetvezetési segédletet alkalmazunk, mert nehezen tudják beosztani a rendelkezésre álló helyet.
Minden tanévben fontos fejlesztési cél, hogy minden tanuló esetében elérjük az egyéntől elvárható legnagyobb önállósági szintet, és ezáltal életminőségük pozitív irányba változzon. Nagyon fontosnak tartjuk kollégáinkkal azt, hogy tanulóink az elsajátított ismereteket, az új készségeket és viselkedéseket a lehető legtöbb olyan helyzetben gyakorolják, melyben funkcionálisak. Ezért aktívan részt veszünk az intézmény életében, valamint kortárs segítő programot szervezünk középiskolás fiatalok bevonásával.
Szakmai munkánk hosszú távú célkitűzése, hogy az általunk fejlesztett gyerekek, majd be tudjanak illeszkedni a hétköznapi életbe. Azaz, képesek legyenek elfogadnia csoportos szituációt, képesek legyenek ebben a helyzetben feladatok megoldására, miközben figyelnek a társaikra, és igyekeznek betartani a viselkedési szabályokat, motiváltak és fejlődnek a szociális – kommunikációs készségeik. Munkánk eredményességét bizonyítja, hogy a jól funkcionáló tanulóinkat integrálni tudjuk intézményünk különböző évfolyamaiba.